Створення ЦНАП

Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП) – місце спілкування влади і громади міста, де можна одержати будь-яку інформацію, консультацію чи послугу з відповідними побутовими умовами, компетентним і приязним персоналом.

В демократичних країнах Західної Європи і Північної Америки над публічністю і прозорістю влади (зокрема, над процедурами прийняття владних рішень і обслуговування громадян) «почали задумуватись» ще 15-20 років тому. Багато з цих країн пройшли свій шлях до поліпшення якості послуг, які надають органи влади громадянам. Основним результатом цього стала доступність влади для громадян і реалізація основного принципу: влада для громади, а не громада для влади.

Орієнтація на громадянина для вирішення їх потреб і очікувань стала пріоритетною в діяльності органів влади цих країн. Були створені необхідні умови для спрощення взаємовідносини влади і громади. Громадянам стало простіше отримати інформацію або консультацію чи конкретну послугу в максимально зручній формі і в коротші терміни. За цей час універсами послуг в цих країнах стали такими ж звичними, як в останні роки у нас універсами товарів.

В Україні деякі органи влади розпочали вирішення проблеми покращення якості послуг ще 3-5 років тому, формуючи імідж влади, приязної до громадян. Для цього вони змінили принципи своєї діяльності, згідно яких почали працювати для громади. Створення зручних і доступних умов для отримання громадянами послуг є одним з основних завдань, які мають вирішувати органи державної влади та місцевого самоврядування. Адже саме за якістю послуг кожен громадянин оцінює турботу влади про нього і ефективність самої влади.

На сьогодні це особливо актуально для України, бо система надання послуг є непрозорою, нераціональною і такою, що не враховує інтереси громадян.


Власне, для чого потрібні центри надання адміністративних послуг (ЦНАП) і що вони дадуть громадянам ?

На даний час відсутність необхідних умов для надання якісних послуг громадянам є достатньо серйозною проблемою всіх органів влади в Україні. Причиною цього є те, що більшість з них не сприймають громадян як замовників послуг, а працюють згідно адміністративно-бюрократичної системи, яка не орієнтована на громадянина і його потреби та очікування.

Ця проблема має комплексний характер і основними її складовими є:

  1. брак поваги до відвідувачів в органах влади та відсутність законодавчого регулювання надання послуг, бо громадяни ще не всюди сприймаються такими, заради яких повинен працювати будь-який орган влади і держава в цілому;
  2. територіальна та предметна розпорошеність різних владних органів та підрозділів, а це створює додаткові труднощі у пошуках потрібного органу влади і добирання до нього;
  3. складні процедури надання адміністративних послуг і «подрібненість» послуг, а сам термін «послуга» з’явився в лексиконі багатьох посадовців зовсім недавно;
  4. довга тривалість термінів надання послуг, адже часто законодавчо не виправдано великі терміни та «особливості» адміністративного провадження послуг (терміни засідання комісій, виконкому, сесій, тощо);
  5. незручний та невпорядкований прийом громадян, обмежений графік «прийомних годин» у різних органах, оскільки зараз в багатьох органах влади режим роботи більше орієнтований на посадових осіб, але не завжди вигідний громадянам;
  6. брак інформації, що стосується надання адміністративних послуг, а вірніше, для багатьох органів влади, відсутність переліку послуг та інформації про них; (в органах влади посадовці (державні службовці і посадові особи ОМС, які приймають громадян, часто не до кінця знають повний перелік послуг, надання яких відноситься до їхньої компетенції, а відповідно, у відомствах, відділах, департаментах відсутній вичерпний перелік послуг та інформації про них).
  7. недостатня облаштованість приміщень для прийому, оскільки кабінетів, де приймають громадян багато, але не всі вони пристосовані для цього.

Більш ніж достатньо проблем, які треба вирішувати вже сьогодні. Та поки що всі завдання щодо поліпшення якості послуг громадянам шляхом створення ЦНАП місцеві органи влади вирішують самостійно без належної підтримки держави. Тому центри надання адміністративних послуг (ЦНАП) на сьогодні є однією з найкращих організаційних форм надання послуг та взаємодії влади і громади. В ЦНАП реалізовується принцип одержання будь-якої інформації, консультації чи послуги в одному місці, з відповідними побутовими умовами, кваліфікованим і приязним до громадян персоналом. ЦНАП повинні стати місцем спілкування влади і громади.

Завдяки ЦНАП, де за принципом «єдиного офісу» і «відкритого простору», в межах одного приміщення різні органи влади та підрозділи органу місцевого самоврядування зможуть:

  • зручно, швидко і фахово обслуговувати мешканців;
  • надавати максимум послуг в одному місці;
  • надавати погодження та висновки без залучення особи (замовника послуг);
  • скоротити терміни надання послуг;
  • збільшити кількість прийомних годин;
  • створити комфортні умови очікування та заповнення документів,
  • покращити доступ до інформації та отримання консультації з будь-яких питань.

Створення і функціонування центру адміністративних послуг «Прозорий офіс» у Вінницькій міській раді, Центру надання адміністративних послуг в Івано-Франківській міській раді, Муніципального центру послуг в міській раді м. Кривий Ріг, вказує на початок позитивної тенденції в сприйнятті громадян як замовників послуг. Кожен з цих органів місцевого самоврядування по-своєму вирішує проблему поліпшення якості послуг громадянам, в кожного з них з’явився свій досвід.

Завдання тих, хто хоче йти таким шляхом, використати цей досвід і зробити краще.




Для покращення якості надання адмінпослуг потрібні децентралізація повноважень та розвиток інтегрованих офісів - опитування

e-mail Друк

Українці не задоволені якістю надання адміністративних послуг. Для виправлення ситуації треба делегувати більше повноважень органам місцевого самоврядування та розвивати інтегровані «прозорі офіси» - Центри надання адміністративних послуг.

Про це йшлося під час прес-конференції на тему «Як українці оцінюють якість адміністративних послуг: чи змінилася ситуація за нової влади», яка відбулася 13 січня 2015 року у Києві.

Останнє оновлення на Середа, 14 січня 2015, 11:48
 

Чи дієвий у Львові Центр надання адміністративних послуг?

e-mail Друк

Судячи з різних джерел офіційної інформації, це ЦНАП у адміністративних районах міста та територіальні підрозділи ЦНАП. Думаю, що правильніша друга назва. Зрештою, не важливо, як це називати, а важливо, яка користь від них громадянам?

Останнє оновлення на Вівторок, 06 січня 2015, 14:42
 

Децентралізація послуг або Чому ЦНАП поки що не дієві?

e-mail Друк

ДАВАЙТЕ ПРОВЕДЕМО ХОЧ ОДНУ РЕФОРМУ ДО КІНЦЯ  !!!

Останнім часом все більше у різних засобах масової інформації появляється статей, публікацій, репортажів, тощо про необхідність децентралізації влади і розширення повноважень місцевих органів. Здається всі розуміють очевидну річ, що без цього неможливо говорити про оновлення системи влади і наближення її діяльності до європейських стандартів.

Останнє оновлення на Четвер, 27 листопада 2014, 18:55
 

Посадовців у Коростені навчали як поліпшити якість надання адміністративних послуг

e-mail Друк

19-20 червня в м. Коростень (Житомирська область) відбувся дводенний семінар-тренінг «Організація діяльності центру надання адміністративних послуг».

IMG_3791

Захід організовано Центром політико-правових реформ (м. Київ), Центром досліджень місцевого самоврядування (м. Львів) та Коростенською міською радою.

Метою заходу було обговорення проблематики покращення якості надання адміністративних послуг через створення центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) при міській раді.

У семінарі-тренінгу взяли участь заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук,  заступник голови правління  та експерт Центру досліджень місцевого самоврядування Ігор Бригілевич, заступник директора департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради Євген Іщук,  заступник начальника відділу програмного забезпечення та зв’язку департаменту інформаційних технологій Вінницької міської ради Олексій Буняк, керуючий справами виконкому Коростенської міської ради Андрій Охрімчук, керівники і посадові особи підрозділів міської ради і територіальних органів державної влади, які безпосередньо задіяні в наданні адміністративних послуг, а також посадові особи Олевської, Овруцької міських рад та Коростенської, Народицької, Олевської, Володар-Волинської районних державних адміністрацій.

IMG_3790Відкрив семінар Андрій Охрімчук, керуючий справами виконкому Коростенської міської ради, який вказав на необхідність і важливість розвитку теми щодо реформи системи надання адміністративних послуг та потребу в додаткових знаннях для посадових осіб.

Учасники семінар-тренінгу отримали інформацію та фахові консультації щодо державної політики і розвитку законодавства з питань адміністративних послуг, про кращий зарубіжний і український досвід надання адміністративних послуг, а також виробили навики щодо складання переліку послуг та їх технологічних і інформаційних карток.

Семінар-тренінг проведено за фінансової підтримки Представництва Фонду Фрідріха Науманна в Україні. 

Останнє оновлення на Середа, 25 вересня 2013, 18:11
 

Роль громадськості щодо моніторингу послуг органів влади обговорювали у Львові

e-mail Друк

14 червня 2013 року у м. Львові відбулась прес-конференція і круглий стіл  «Роль громадськості у покращенні якості надання адміністративних послуг».

adminposlugy_press__1_

Заходи організували Центр політико-правових реформ (м. Київ) у партнерстві з Львівською міською громадською організацією «Центр інформаційного консалтингу» і Львівською громадською організацією «Центр досліджень місцевого самоврядування» в рамках проекту, що реалізується за фінансової підтримки Європейського Союзу.

Метою заходів було сприяти підвищенню поінформованості громадськості та ЗМІ щодо вимог до створення і функціонування центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП), а також загалом – до реформи сфери адміністративних послуг.

Завданням заходів було ознайомитися з державною політикою та розвитком законодавства з питань адміністративних послуг, кращими практиками їх надання, з досвідом створення ЦНАП у міських радах західного регіону

У роботі заходів взяли участь:

голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко,

заступник голови правління Львівської міської громадської організації «Центр інформаційного консалтингу» та експерт Львівської громадської організації «Центр досліджень місцевого самоврядування» Ігор Бригілевич,

начальник адміністративно-господарського управління Львівської міської  ради Валентина Бартошик,

керуюча справами виконкому Хмельницької міської ради Людмила Черевченко,

керівник ЦНАП у місті Тернополі Леся Бобрівець

та представники громадських організацій і органів влади західного регіону України – Львівської, Івано-Франківської, Тернопільської, Хмельницької, Рівненської областей. 

IMG_0952_1Голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко розповів про державну політику та тенденції і проблеми реформи системи надання адміністративних послуг. Особливий акцент був направлений на реалізацію вимог  Закону України «Про адміністративні послуги», прийнятий у вересні 2012 року. Позитивними тенденціями є як прийняття самого закону, орієнтованого на потреби громадян, так і конкретні досягнення багатьох органів місцевого самоврядування. Проблемами є: відсутність фінансування на відкриття ЦНАП, брак методичного і методологічного забезпечення, «інерційність» багатьох місцевих керівників, небажання деяких органів державної влади (насамперед, системи Мін’юсту та МВС) надавати свої послуги через ЦНАП, а також загальні тенденції централізації влади, у т.ч. з надання базових адміністративних послуг.

Заступник голови правління Львівської міської громадської організації «Центр інформаційного консалтингу» Ігор Бригілевич розповів про стан справ щодо надання адміністративних послуг та кращі практики органів влади. Український досвід ґрунтується на досягненнях кращих місцевих рад, які в середині 2000-их років розпочали процес формування нової системи взаємовідносин з громадою шляхом орієнтації на її потреби і, в першу чергу, поліпшення надання адміністративних послуг. Складовими їх успіху є політична воля і бачення керівництва та реалістичний план заходів.

Зараз настав час активної участі громадськості у процесі створення і функціонування ЦНАП шляхом моніторингу і оцінки їх. Визначальним є розробка і використання певних критеріїв для такого оцінювання, які в рамках виконання цього проекту будемо застосувати до створених ЦНАП. У березні цього року в рамках виконання проекту проведено соціологічне опитування у 10 містах: в 5 містах, де створено ЦНАП і в 5, де його ще нема насправді. Результати такі, що міста, в яких реально працює ЦНАП ввійшли у першу п’ятірку і отримали від громадян оцінку вище 4 балів за 5-и бальною шкалою (Харків, Хмельницький Луганськ, Черкаси). А ті міста, де ЦНАП ще не створено або створено лише «на папері» отримали від 2,5 до 3,2 балів. Це і є реальним підтвердженням потреби і корисності таких центрів.

Досвід деяких органів місцевого самоврядування вселяє певний оптимізм, що ідея набуде розвитку і громадяни відчують результати реформи системи надання адміністративних послуг.

Начальник адміністративно-господарського управління Львівської міської  ради Валентина Бартошик підкреслила, що ключовою є позиція міського голови Львова: посадовець – є службовцем, і його завдання – це служити громаді міста. Вона розповіла про відкриття і функціонування ЦНАП у м. Львові, який створений у грудні 2012 року на базі центру обслуговування мешканців. У шести адміністративних районах міста відкрито філії, де можуть звертатися громадяни для вирішення питань щодо отримання більше трьохсот послуг. Зараз важливим є створення єдиного ЦНАП, де будуть надаватися послуги як для громадян так для підприємців. Для цього потрібно відповідне приміщення площею не менше 1000 кв. м. та забезпечення офісною інфраструктурою і інформаційно-технічними засобами. В планах на цей рік є проведення поточного ремонту в існуючому ЦНАП та закупівля офісної інфраструктури, встановлення електронної системи керування чергою та облаштування комфортних умов обслуговування відвідувачів – споживачів послуг.

Керуюча справами виконкому Хмельницької міської ради Людмила Черевченко та керівник ЦНАП у місті Тернополі Леся Бобрівець представили досвід створення і функціонування ЦНАП у своїх містах. Такий центр працює у Хмельницькому з вересня 2012 року,  а у Тернополі – з квітня 2013 року. Центри відкрито практично за кошти міських рад. Важливим є сам факт їхнього відкриття і діяльності згідно тих вимог, які прописані у законі про адміністративні послуги. Це просторі приміщення, в яких створені відповідні умови для громадян.

Хмельницький ЦНАП набув вже певного досвіду і основні організаційні етапи вже прошов, а зараз спрямовує свою роботу на впровадження системи електронного документообігу і побудову оптоволоконних ліній зв’язку до різних органів влади.

Тернопільський ЦНАП щойно  розпочав роботу і основне завдання полягає у організації роботи на нових принципах діяльності, згідно яких громадяни є споживачами і замовниками послуг.

Заступник начальника відділу підприємництва та регуляторної політики Львівської обласної державної адміністрації Ярослав Хауляк ознайомив присутніх з станом справ щодо створення ЦНАП при РДА у Львівській області та планів реалізації концепції поліпшення якості послуг органами влади області.

Учасники заходів - журналісти і представники громадських організацій - отримали актуальну інформацію щодо сучасного стану з надання адміністративних послуг органами влади в Україні та тих завдань і проблем, які необхідно вирішувати.

Останнє оновлення на Середа, 25 вересня 2013, 18:15
 


Сторінка 1 з 4