У Дніпрі і Запоріжжі обмінювалися досвідом створення належних ЦНАП

e-mail Друк

11 жовтня у Дніпрі і 12 жовтня у Запоріжжі відбулися семінари «Діяльність ЦНАП як інтегрованого офісу та децентралізація повноважень з надання адміністративних послуг».

Заходи організовано Центром політико-правових реформ, Центром досліджень місцевого самоврядування (м. Львів) та відповідно Дніпропетровською і Запорізькою обласними  державними адміністраціями.

Метою проведення семінару було обговорення проблематики покращення якості надання адміністративних послуг через вдосконалення роботи центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) у містах і районах області з врахуванням нових повноважень, що передаються органам місцевого самоврядування і РДА у сферах: реєстрації бізнесу, нерухомості, місця проживання, а також виконання в повному обсязі розпорядження КМУ №523 від 16.05.2014 р. Окрема увага приділялася питанню надання адміністративних послуг в об’єднаних територіальних громадах (ОТГ).

Семінар організований для керівників та адміністраторів районних та міських Центрів надання адміністративних послуг області і представників об’єднаних територіальних громад для обміну досвідом та визначення шляхів розв’язання актуальних проблем взаємовідносин ЦНАП та центральних органів виконавчої влади (ЦОВВ) щодо передачі повноважень. Учасники семінару обговорили можливості вдосконалення роботи ЦНАП і підвищення якості обслуговування,  а також отримали роз’яснення щодо законодавчих змін та новацій.

У Дніпропетровській ОДА роботу семінару відкрив радник голови ОДА Віталій Литвин. Він зазначив, що «ми хочемо, щоб за результатами заходу були вироблені певні напрацювання. Наш регіон лідирує щодо кількості ЦНАП – всього їх вже 47. В них надається багато послуг, в тому числі в режимі онлайн. Це важливо, як і те, щоб ЦНАП працювали злагоджено. Громадяни оцінюють роботу ЦНАП як ставлення держави до них. Є багато проблем у законодавстві і професійного плану. У нас є 2 ЦНАП у сільській місцевості і громади готові об’єднуватись, щоб забезпечити належну якість послуг. Ми намагаємося вдосконалити роботу і віримо, що наші ідеї будуть реалізовані».

На початку заходу заступник директора департаменту економічного розвитку і торгівлі Запорізької ОДА Вікторія Самусь зазначила, що «ми хочемо покращити якість надання адміністративних послуг в області, розвиваємо і вдосконалюємо роботу ЦНАП. Створена філія ЦНАП у м.Запоріжжі і відкрито ЦНАП в одній територіальній громаді. Серед проблемних питань є недостатнє матеріально-технічне забезпечення ЦНАП, відсутність обладнання і фінансів для видачі біометричних паспортів і ID-карток через ЦНАП. Думаю, що учасники зможуть знайти відповіді на запитання, що турбують, і плідно поспілкуватись між собою».

Заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук подав  презентацію щодо стану справ із виконанням Закону України «Про адміністративні послуги», досягненнями цієї реформи у 2015-2016 роках і наступними завданнями. Він також надав експертні коментарі щодо виконання прийнятих законів з передачі повноважень з реєстрації місця проживання, а також реєстрації бізнесу і нерухомості. Політика децентралізації повноважень з надання найпопулярніших адміністративних послуг це дійсно серйозне досягнення України. Вона дозволяє створити умови для кращої якості послуг, адже тепер за організацію цих послуг в повному обсязі відповідають місцеві органи влади, а не міністерства чи інші державні служби та агентства. При цьому функції реєстрації місця проживання громадян передані усім органам місцевого самоврядування, що суттєво наблизило цю послугу до людей. І, до речі, вже сьогодні у громадах, які ефективно налагодили реєстрацію місця проживання у своїх ЦНАП, цю послугу можна отримати за 15-20 хвилин. Раніше на це йшло мінімум 3 робочі дні.

Значною мірою успіх реформи з децентралізації повноважень щодо надання адміністративних послуг залежить від того як ключові міністерства і служби готові «віддавати» свої повноваження. Наразі є достатньо конструктивною позиція Мін'юсту (з деякими зауваженнями до роботи Реєстру прав на нерухомість) та Держгеокадастру (хоча останній з незрозумілих причин затримує доступ органів місцевого самоврядування до роботи з відомостями ДЗК), повна підтримка Мінекономрозвитку.

Але гальмом цієї реформи залишається Державна міграційна служба та МВС. Адже досі у ЦНАП не передається обладнання (не переносяться робочі місця) для роботи з новими ID-паспортами та закордонними паспортами. Тобто має місце повний саботаж виконання Ропорядження КМУ №523, хоча багато ЦНАП пропонують для ДМС значно кращі умови для роботи з відвідувачами, аніж мають ці територіальні підрозділи. Виставлені ДМС вимоги щодо вартості придбання та підключення цього обладнання є вкрай високими. Більше того, навіть на придбаному на вимогу ДМС обладнанні, органам місцевого самоврядування досі не дають можливості працювати з паспортними адміністративними послугами, хоча таку можливість передбачив ще Закон №888 від 10.12.2015 року.

Урядовцям, і насамперед Міністру внутрішніх справ та керівнику ДМС, потрібно зрозуміти, що ЦНАП лише тоді можна буде визнати повноцінними інтегрованими офісами, зручними для людей, коли у них буде надаватися увесь перелік найнеобхідніших послуг: реєстрація актів цивільного стану (тут вже є публічна згода Міністра юстиції, але ще потрібен відповідний законопроект та рішення парламенту щодо міст обласного підпорядкування); реєстрація місця проживання; видача паспортів; реєстрація нерухомого майна, землі; реєстрація бізнесу. Для сільських громад актуальним також є питання наближення послуг з призначення субсидій та державної соціальної допомоги. Звичайно, варто ці послуги, за можливості, надавати і в міських ЦНАП. На перспективу 2-3 років потрібно опрацьовувати і питання децентралізації послуг з видачі (обміну) посвідчень водія, реєстрації транспортних засобів. Не вирішеною досі є проблема із спрямуванням адміністративного збору за видачу витягів та інформації з реєстрів Мінюсту (і нерухомості, і суб’єктів господарювання), адже всі кошти за ці послуги залишаються у державному бюджеті. Враховуючи, що весь тагяр роботи взяли на себе органи місцевого самоврядування та РДА, потрібно перенаправити 85% плати за такі послуги до місцевих бюджетів, на компенсацію відповідних витрат місцевих органів.

Окремої уваги сьогодні також заслуговує питання створення міськрайонних ЦНАП, щоб центри створені органами місцевого самоврядування надавали послуги і для мешканців району. Цей підхід враховуватиме і загальну перспективу адміністративно-територіальної реформи, а також поточні можливості ОМС та РДА.

Начальник  відділу розвитку системи надання адміністративних послуг департаменту розвитку підприємництва та регуляторної політики МЕРТ України Олександр Каменчук у своєму виступі звернув увагу учасників заходів на професійні аспекти надання послуг, пропоновані зміни у законодавстві та практиці, зокрема:

- погодження від різних органів влади для надання послуги не повинен робити замовник послуги,

- в Законі «Про адміністративні послуги» потрібно виписати умови для відмови у наданні послуги, щоб це не робили підзаконними актами,

- виписати відповідальність за неналежне надання послуг,

- щодо змін в розпорядження КМУ №523 від 16.05.2016 р., то у проекті наразі включили найбільш важливі дозвільні послуги, і решту найбільш потрібних громадянам послуг,

- щодо оплати праці адміністраторів ЦНАП – нині група оплати знижена, але зараз йде робота, щоб поновити попередню групу оплати праці для адміністраторів,

- потрібно впливати на районні ради, щоб спрямовували отримані за надання адміністративних послуг кошти на розвиток ЦНАП РДА.

Радник Луцького міського голови Роман Матвійчук розповів про формування та розвиток мережі ЦНАП у Волинській області відповідно до кращих практик і реалізації нових повноважень. Цього вдалося досягти шляхом формування єдиних організаційних підходів, впровадження електронного документообігу у ЦНАП районів і міст області. Особливо важливою для успіху на регіональному та місцевому рівні є підтримка головою ОДА політики спрямування територіальних органів і підрозділів ЦОВВ до конструктивної співпраці з ЦНАП. Також дуже важливим є фактор «першої особи» і в органах, що відповідають за функціонування ЦНАП, тобто особисте розуміння цієї проблематики головами РДА та міськими головами.

Доповідач надав інформацію про отримані кошти ЦНАП Волинської області, які надішли до місцевих бюджетів за 1 півріччя 2016 року. Він відзначив позитивний вплив децентралізації послуг на діяльність ЦНАП області. Наприклад, у ЦНАП м.Володимир-Волинський та м.Нововолинськ адміністратори ЦНАП протягом 15-20 хв. надають послугу з реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання.

Важливим елементом розвитку ЦНАП є створення і початок роботи ЦНАП в ОТГ. Для цього вже підготовлено рекомендаційний перелік адміністративних послуг, формуються примірні інформаційні картки. Напрацьовані практичні рішення щодо оптимальної інфраструктури (облашування приміщень, дизайну робочих місць). Ці напрацювання повинні полегшити роботу ОТГ щодо створення ЦНАП.

Директор департаменту «Центр надання адміністративних послуг у місті Луцьку» Лариса Карп’як розповіла про організацію та досвід роботи ЦНАП у місті Луцьку з врахуванням нових повноважень органів місцевого самоврядування. Зараз там надається більше 300 послуг структурних підрозділів Луцької міської ради і Волинської ОДА та територіальних підрозділів ЦОВВ. Щоденно до нього звертаються 800-900 громадян. При цьому навіть у суботу до міського ЦНАП вже звертається біля 300 лучан. Луцький ЦНАП постійно вдосконалює свою діяльність. Тепер  у Луцькому ЦНАП можна отримати і соціальні адміністративні послуги. Більше того, забезпечується підхід, орієнтований на модель «життєвих ситуацій». Наприклад, при народженні дитини у Луцькому ЦНАП можна зареєструвати місце проживання дитини (раніше – ДМС, тепер ОМС), і розпочати процедуру призначення державної допомоги на дитину (управління соцзахисту). За додаткових умов, у цій же життєвій ситуації можна отримати статус багатодітної сімї, подати документи на житлову субсидію тощо. Тобто тепер замість відвідування багатьох владних структур, достатньо одного візиту у ЦНАП.

Особливу увагу керівник ЦНАП приділяє професійному зростанню адміністраторів і їх психологічній готовності до обслуговування громадян. Для цього регулярно проводяться заходи щодо «універсалізації» адміністраторів та їх психологічної стійкості.

Заступник голови правління Центру досліджень місцевого самоврядування Ігор Бригілевич відзначив необхідність формування належних ЦНАП. Важливим у цьому процесі залишається формування Концепції надання послуг (створення і розвитку ЦНАП); облаштування приміщення; затвердження необхідних документів, серед яких ключовим є формування якісних інформаційних і технологічних карток адміністративних послуг для інформування громадян про послуги та адміністраторів про процедуру надання кожної послуги; підготовки персоналу.

На семінар були запрошені представники територіальних органів центральних органів виконавчої влади. Загалом  учасники семінару сформували кілька десятків питань. Вони стосуються багатьох сфер діяльності ЦНАП, зокрема: виконання законодавчих вимог з надання адміністративних послуг; взаємовідносин ЦНАП і територіальних підрозділів ЦОВВ та передачі повноважень місцевій владі з надання послуг; організації діяльності ЦНАП та фінансування; підготовки персоналу ЦНАП тощо.

Експерти семінару у своїх виступах представили своє бачення вирішення більшості з поставлених питань, запропонували механізми їх реалізації.

Учасники заходу взяли активну участь у обговоренні представлених тем, надали пропозиції і рекомендації щодо поліпшення діяльності ЦНАП, а також підтримали потребу формування і реалізації державою послідовної політики щодо розвитку ЦНАП та передачі повноважень органам місцевого самоврядування.

Семінар-тренінг проведено за фінансової підтримки Представництва Фонду Фрідріха Науманна в Україні.

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити


Актуально